به نظر می رسد غلظت ویتامین D در میزان مرگ و میرناشی از COVID-19 نقش دارد

7 مه 2020 - محققان داده های بیماران 10 کشور را تجزیه و تحلیل کرده و دریافتند که بین غلظت پایین ویتامین D و بیش فعالی سیستم ایمنی ارتباطی وجود دارد. ویتامینD ایمنی ذاتی را تقویت و از پاسخ های ایمنی بیش فعال جلوگیری می کند. این یافته می تواند چندین موضوع مبهم در مورد بیماری COVID-19 را توضیح می دهد، از جمله اینکه چرا کودکان بعید است که بر اثر COVID-19 جان خود را از دست بدهند.

محققان پس از مطالعه ی داده های جهانی کروناویروس جدید(COVID-19) ، یک رابطه ی قوی را بین کمبود شدید ویتامین و میزان مرگ و میر کشف کردند.

این تیم تحقیقاتی به سرپرستی دانشگاه Northwestern، یک تجزیه و تحلیل آماری را بر روی داده های جمع آوری شده از بیمارستان ها و کلینیک های سراسر چین، فرانسه، آلمان، ایتالیا، ایران، کره جنوبی، اسپانیا، سوئیس، انگلستان و ایالات متحده انجام داد.

محققان خاطرنشان كردند كه بیماران كشورهایی كه میزان مرگ و میر بالای ناشی از COVID-19 را گزارش کردند مانند ایتالیا، اسپانیا و بریتانیا، در مقایسه با بیماران كشورهایی كه به این شدت تحت تاثیر قرار نگرفته بودند، سطح ویتامین D پایین تری داشتند.

محققان هشدار دادند که این یافته بدان معنا نیست که همه ی افراد، خصوصاً آنهایی که کمبود شناخته شده ای ندارند، شروع به مصرف مکمل های ویتامین D کنند.

پرفسور Vadim Backman، استاد مهندسی بیومدیکال در دانشکده فنی مهندسی مک کورمیک در دانشگاه Northwestern، گفت: گرچه من فکر می کنم این موضوع مهم است که مردم بدانند کمبود ویتامین D می تواند در مرگ و میر ناشی از این بیماری نقش داشته باشد، اما توجه به این نکته ضروری است که نیازی به فشار بر همه ی افراد برای مصرف ویتامین D وجود ندارد. ما به مطالعه ی بیشتری نیاز داریم، و امیدواریم که کار ما علاقه ی سایر محققان را به این زمینه ی تحقیقاتی جلب کند. این یافته همچنین ممکن است بتواند به روشن شدن مکانیسم مرگ و میر کمک کند که در صورت اثبات، می تواند منجر به اهداف درمانی جدیدی شود.

این تحقیق درMedRxiv ، سروری که برای مقالات مرتبط با علوم بهداشتی قبل از انتشار در یک ژورنال در دسترس محققان است، قرار گرفته است.

پرفسورBackman  و تیمش پس از توجه به تفاوت های غیرقابل توضیح در میزان مرگ و میرCOVID-19 ، در کشورهای مختلف، به بررسی میزان ویتامینD پرداختند. برخی از محققان فرض کرده بودند که اختلاف در کیفیت مراقبت های بهداشتی، توزیع سنی جمعیت، میزان آزمایشات و یا سویه های مختلف کروناویروس ممکن است مسئول این تفاوت باشد، اما پرفسور Backman همچنان تردید داشت.

بکمن گفت: به نظر نمی رسد که هیچ یک از این عوامل نقش مهمی داشته باشد. سیستم مراقبت های بهداشتی در شمال ایتالیا یکی از بهترین ها در جهان است، اما تفاوت فاحشی در مرگ و میر در این منطقه حتی در یک گروه سنی یکسان با سایر نقاط جهان، مشاهده شود. حتی تفاوتهای آشکاری در نرخ مرگ و میر در بین کشورها یا جمعیتهایی که نرخ آزمایش برای تشخیص این ویروس در آنها مشابه بوده است، مشاهده می کنیم.

وی گفت: در عوض، ما بین نرخ مرگ و میر و کمبود ویتامین D ارتباط معنی داری یافتیم.

با تجزیه و تحلیل داده های در دسترس عموم، از بیمارانی از سراسر جهان، پرفسور بکمن و تیمش یک رابطه ی قوی بین سطح ویتامین D بیماران و طوفانی از سایتوکاین- یک وضعیت التهابی بیش از حد که ناشی از یک سیستم ایمنی بیش فعال است- و همچنین رابطه ای بین کمبود ویتامین D و مرگ و میر یافتند.

دکتر دانش خواه ، همکار تحقیقاتی فوق دکترا در آزمایشگاه Backman و نویسنده اول این مقاله گفت: طوفان سیتوکین می تواند به شدت به ریه ها آسیب رساند و منجر به سندرم پریشانی حاد تنفسی و مرگ در بیماران شود. به نظر می رسد این همان چیزی است که اکثر بیماران مبتلا به COVID-19 را از بین می برد، نه تخریب ریه ها توسط خود ویروس. این عوارض ناشی از هدف گیری اشتباه از سوی سیستم ایمنی بدن است.

این دقیقاً همان جایی است كه بكمن معتقد است كه ویتامین D نقش عمده ای دارد. ویتامینD نه تنها سیستم ایمنی ذاتی ما را تقویت می کند، بلکه مانع از فعال شدن بیش از حد سیستم ایمنی بدن نیز می گردد. این بدان معنی است که داشتن مقدار کافی از ویتامین D(غلظتی در محدوده ی سالم)می تواند بیماران را در برابر عوارض شدید ناشی از کووید-19، از جمله مرگ محافظت کند.

پرفسور بکمن گفت: تجزیه و تحلیل ما نشان می دهد که ممکن است داشتن مقدار کافی ویتامین D، نرخ مرگ و میر را به نصف برساند. داشتن ویتامین D کافی، مانع از ابتلا به بیماری کووید-19 نمی شود، اما ممکن است عوارض آن را کاهش داده و از مرگ افراد آلوده به این ویروس جلوگیری کند.

پرفسور بکمن گفت: این ارتباط ممکن است به توضیح اسرار بسیاری در پیرامونCOVID-19 ، کمک کند، از جمله این که چرا احتمال مرگ بر اثر این بیماری در کودکان کمتر است. کودکان هنوز یک سیستم ایمنی اکتسابی کاملاً توسعه یافته ندارند. در حقیقت سیستم ایمنی اکتسابی، خط دوم دفاع سیستم ایمنی بدن است که به احتمال زیاد واکنش بیش از حدی را نشان می دهد.

بکمن گفت: کودکان در درجه اول به سیستم ایمنی ذاتی خود تکیه می کنند. این ممکن است دلیل پایین بودن میزان مرگ و میر آنها را توضیح دهد.بکمن تاکید کرد که افراد نباید مقدار زیادی ویتامینD مصرف کنند زیرا ممکن است موجب بروز عوارض جانبی منفی در آنها شود. وی گفت: این موضوع به تحقیقات بیشتری نیاز دارد ما می خواهیم اطلاعات بیشتری را از نقش و نحوه ی عملکرد ویتامین D در محافظت مؤثر در برابر عوارضCOVID-19 ، بدست آوریم.

بکمن گفت: سخت است که بگوییم کدام دوز از ویتامین D برای مقابله با عوارض ناشی از COVID-19 مفید است. با این حال، واضح است که کمبود ویتامین D مضر است، و با مکمل های مناسب به راحتی می توان این کمبود را برطرف کرد. این ممکن است کلید دیگری برای کمک به محافظت از جمعیت آسیب پذیر، مانند بیماران آفریقایی آمریکایی و افراد سالخورده باشد، که کمبود ویتامین D در میان آنها شایع است.

منبع:

medRxiv, Posted April 30, 2020; [link]

www.sciencedaily.com/releases/2020/05/200507121353.htm